Witamy na mook’owym blogu Obserwatorium. Jesteśmy szczęśliwi, że możemy was gościć i kłaniamy się nisko. Zobowiązujemy się pisać szczerze, niebanalnie…czasami lekko odlecimy, subiektywnie podzielimy się informacjami
i spostrzeżeniami z podwórka projektowania graficznego.

Daj szansę marce

Zacznijmy od marki – tak, silna i rozpoznawalna marka to podstawa w dzisiejszym przeładowanym różnymi dobrami
świecie, a na jej siłę składa się wiele czynników, zaczynając od koloru, a na ideii, filozofii, świadomości marki kończąc.
Zbierając materiały do tego artykułu przypomniał mi się wiersz Josepha Rudyarda Kipling’a – angielskiego pisarza,
poety i prozaika, laureata Nagrody Nobla, żyjącego w latach 1865–1936.

„Tych oto czworga nic nie nasyci – o czym wiadomo od wieka:
Paszczy Dżakali, sępa gardzieli, łap małpich i oczu człowieka.”

Wzrok – ten łapczywy wzrok, to on kształtuje nasze opinie o człowieku, świecie i co za ty idzie o produkcie, firmie lub
usłudze. Oczywiście po tzw. pierwszym wrażeniu następuje ocena produktu do której zostają zaprzęgnięte pozostałe
zmysły, zatem najpierw patrzymy, dopiero potem dotykamy, smakujemy, wąchamy itd. Weryfikujemy produkt i albo go
pokochamy albo nie. Dlatego, tak ważna jest identyfikacja wizualna firmy (zawsze liczy się pierwsze wrażenie). Powinna ona być spójna, oddawać charakter lub emocjonalne wartości firmy, produktu bądź usługi.

Na dobry początek

Ogół wzajemnie uzupełniajacych się, dopasowanych do siebie elementów, które tworzą kompleksowy wizerunek firmy
nazywamy Systemem Identyfikacji Wizualnej w skrócie SIW.  Kształtuje on postrzeganie marki, produktu lub usługi w
świadomości potencjalnych klientów. Skuteczna identyfikacja wizualna musi być spójna i konsekwentna, bez względu na to ile nośników wchodzi w jej skład. Musi być dobrze przemyślana i na tyle elastyczna by móc rozwijać się wraz z firmą.
W skład Systemu Identyfikacji Wizualnej wchodzą:
   • Znak graficzny
   • Kolorystyka
   • Krój pisma
   • Wizytówka i papeteria firmowa
   • Materiały promocyjne – od ulotki do billboardu
   • Działalność w internecie
   • Oznakowanie odzieży, nieruchomości,  pojazdów firmowych / reklama mobilna
   • Gadżety promocyjne
   • Opakowanie produktu
W kolejnych wpisach będziemy omawiać poszczególne składowe SIW. Zobaczymy w jaki sposób elementy te
oddziaływują na markę i jakie trendy w projektowaniu na to wpływają. Nie chcemy zanudzać, będzie krótko, będzie konkret i nawet z jajem – taka sytuacja 🙂

Teraz wy

Oczywiście, jak każdy blog, tak i ten nie obędzie się bez was. Jeśli uważacie, że coś jest nie tak, coś trzeba dodać, zmienić
lub warto o czymś wspomnieć to prosimy pisać śmiało, chcemy z wami rozmawiać. Cześć!