Znak towarowy jest jak dobre czerwone wino — musi trochę poleżeć i dojrzeć oznaczenie musi zostać najpierw oficjalnie przyjęte, aby jego odbiorcy się z nim zaznajomili i zaczęli kojarzyć je z własnymi odczuciami na temat danej firmy czy instytucji”. Piszą w swojej książce Identify, partnerzy z agencji Chermayeff & Geismar & Haviv, jak dużą wartość dla firmy mają nowo tworzone logotypy

Jeżeli by, przyjąć, że świadomość wizerunkowa firm zaczęła pojawiać się w Polce dopiero w latach ’90. XX wieku, to nasze „szlachetne trunki” mają zaledwie 30 lat., a ja mogę je już świadomie skosztować i być może zachwycić się ich smakiem. Jestem dzieckiem przemian politycznych, społecznych, kulturowych, bezkrwawej rewolucji, miałam takie szczęście, że jako kilkuletni szkrab mogłam obserwować jak działa domowa firma moich dziadków jeszcze przed latami ’90. W pamięci szukam działań wizerunkowych, które dziadek wprowadził świadomie bądź mniej świadomie do swojej firmy.

 

Działania wizerunkowe firmy oczami kilkuletniego dziecka

Z tego okresu pamiętam, że wycinałam prostokąty z kartek, wpisywałam na nie swoje imię i rozdawałam koleżankom. Wymyśliłam sobie taką zabawę podpatrując dziadka, który zajmował się wyrobem galanterii. Produkował paski do spodni i sukienek zdobione bajecznymi klamrami, zajmował się również wytwarzaniem portfeli tzw. „banknotówek” w niektórych kręgach zwanych „krokodylkami”. Kiedyś zauważyłam jak stemplował równiutko kartkę papieru, następnie wycinał te oryginalne „metko-wizytówki” na malutkiej domowej gilotynie i podpinał je do każdego wyprodukowanego przez siebie artykułu. (Pewnie stąd wziął się mój pomysł na „wizytówkową zabawę”) . Jedyne działania wizerunkowe mojego dziadka to, pieczątka i papierowe metki dołączane do każdej wyprodukowanej sztuki paska lub portfela, na których było napisane: Wytwarzanie Galanterii Marian Kazimierski adres firmy czyli miejsce zamieszkania. Były to lata ’80., a ja miałam kilka lat.

Narodziny pierwszych działań wizerunkowych firm w Polsce to jednocześnie narodziny gospodarki wolnorynkowej, czyli lata ’90. To wtedy w 1992 r. otworzono na ul. Marszałkowskiej w Warszawie pionierski lokal McDonald’s -, był on znakiem rewolucji w gastronomii, polityce, reklamie – wszędzie. Wtedy to zaczęły rozwijać się firmy, które profesjonalnie zajmowały się brandingiem. Jednym z elementów takich działań wizerunkowych jest logo, które w dzisiejszym świecie jest swoistym drogowskazem, który określa czym firma się zajmuje, jaką politykę prowadzi i jakie przyświecają jej idee.

 

Podstawowe pojęcia i definicje

Pojęcie „logo” oznacza graficzną formę prezentacji zarówno symbolu, jak i nazwy firmy, i używane jest dla całego znaku, składającego się z tych dwóch elementów.

 

budowa_logo

Sygnet – symbol, znak graficzny może, lecz nie musi być umieszczony w logo

Logotyp – znak typograficzny, tekstowe przedstawienie nazwy

 

Pamiętaj, że projektant jest dla ciebie,

i bez twojej pomocy nie uda mu się

stworzyć dobrego projektu, dlatego tak ważna

jest współpraca tych dwóch osób.

 

Cechy dobrego logo

  • Powinno dobrze wyglądać w czerni i bieli
  • Powinno być proste, trafne, wyróżniające się, łatwe do zapamiętania i uniwersalne.
  • Musi się nadawać do reprodukcji czyli będzie można je wykorzystywać, zarówno w przedmiotach codziennego użytku, jak również w materiałach promocyjnych

Logo jest punktem wyjścia od którego każdy projektant powinien zacząć prace wizerunkowe. Stanowi ono serce identyfikacji wizualnej firmy czy produktu. To ono symbolizuje wszystko, czym firma obecnie jest oraz do czego aspiruje w przyszłości.

Obsługa znaku graficznego

Dobre logo koniecznie powinno posiadać księgę. Opracowanie podstawowej księgi identyfikacji znaku bywa nieraz pomijane przez przedsiębiorców z racji dodatkowego kosztu oraz braku świadomości, jak pomocne i niezbędne jest to narzędzie. Brak tej podstawowej instrukcji jest często przyczyną błędów w stosowaniu elementów identyfikacji wizualnej. Księga tożsamości znaku, to nic innego jak taka właśnie instrukcja posługiwania się logo i wszystkimi elementami systemu identyfikacji wizualnej.(patrz artykuł Tadaam) Instrukcja wspomagająca budowanie i utrzymanie spójnego wizerunku firmy wpływa na pozytywne oddziaływanie tego wizerunku na konsumentów i przyciąganie ich do korzystania z oferty firmy. Umiejętne posługiwanie się identyfikacją wizualną to warunek, który wyróżnia profesjonalną, firmę świadomie kreującą swój wizerunek na rynku. Aby odnieść sukces, firma musi budować profesjonalny wizerunek także przy pomocy przestrzegania ustalonych zasad stosowania swojej identyfikacji wizualnej. (1)

Michael Johnson z agencji johnson banks wykorzystał metaforę góry lodowej do wyjaśnienia tego, że efekty naszych prac projektowych wykraczają daleko poza samo logo. „Góra lodowa ma wierzchołek nad wodą, jednak znakomita jej część znajduje się pod powierzchnią. Kiedyś posługiwałem się tą analogią, gdy usiłowałem wytłumaczyć klientom, że w wierzchołek góry lodowej wbija się flagę, aby była ona widoczna, oraz że logo jest właśnie taką flagą wystającą ponad wodę. Tak naprawdę jednak dzięki temu wiemy, że pod powierzchnią znajduje się wielki kawał lodu, pełen najróżniejszych aplikacji i aspektów marki, które również wymagają zaprojektowania” (2)

Wybierajcie projektanta mądrze, bo to on w znacznej części przyczynia się do rozwoju firmy. Oczywiście za lwią część jej sukcesu odpowiadają osoby, które mądrze zarządzają marką.

 

(1)Wizerunek firmy podstawą sukcesu, Włoszczyński A.L., Michalak P.R., 2004 r

(2)Logo Design Love. Airey David, 2015 r

Tadaam!

Witamy na mook’owym blogu Obserwatorium. Jesteśmy szczęśliwi, że możemy was gościć i kłaniamy się nisko. Zobowiązujemy się pisać szczerze, niebanalnie…czasami lekko odlecimy, subiektywnie podzielimy się informacjami i spostrzeżeniami z podwórka...